Veelgestelde vragen na het afsluiten van je zorgverzekering voor 2024
Door: Redactie Zorgkiezer - Leestijd: 3 minutenBen jij dit jaar overgestapt naar een nieuwe zorgverzekeraar? Misschien heb je dan nog wel wat vragen. Wij zetten de meestgestelde vragen voor je op een rijtje en geven je antwoord. Heb je toch nog een vraag? Neem dan gerust contact met ons op!
Moet je nog overstappen?
Ik heb nog niets gehoord van mijn nieuwe zorgverzekeraar, wat nu?
Zodra jij overstapt via ZorgKiezer, sturen wij de aanvraag door naar de nieuwe zorgverzekeraar. Zij regelen vervolgens jouw nieuwe polis. Doordat er aan het einde van het jaar duizenden mensen tegelijk overstappen, kan het even duren voordat je bericht krijgt. Heb je op vrijdag 12 januari nog geen bericht gehad? Neem dan contact met ons op. We kijken dan graag met je mee of alles goed gaat.
De gegevens in mijn aanvraag zijn niet correct. Kan ik dit nog wijzigen?
Ja, dit kun je op twee manieren wijzigen:
- Wacht tot je jouw polisblad hebt ontvangen en log in op je persoonlijke pagina op de website van je nieuwe zorgverzekeraar. Hier kun je de wijziging zelf doorvoeren
- Wacht tot je jouw polisblad hebt ontvangen en bel, mail, app of chat met de verzekeraar. Zij kunnen de wijziging dan meteen voor je doorvoeren.
Als (bijvoorbeeld) je adresgegevens niet kloppen, dan neemt de verzekeraar meestal zelf contact met je op om de gegevens te corrigeren.
Wanneer krijg ik mijn Oral-B tandenborstel?
We verwachten dat we eind mei 2024* de tandenborstels kunnen uitleveren. We moeten namelijk eerst wachten op de bevestiging van de aanmeldingen door de zorgverzekeraars (bij een aantal krijgen we dit helaas pas in het eerste kwartaal terug) en de aanlevering van de tandenborstels door Oral B. Dat is met 100.000+ tandenborstels een enorme klus.
Zodra alles rond is, kan je de borstel gratis ophalen bij een "Blokker" bij jou in de buurt. Op de actiepagina vind je alle voorwaarden en houden we je op de hoogte. *onder voorbehoud dat de Blokker winkels open zijn.
Wanneer kan ik beginnen met online sporten?
Iedereen die voor 1 januari overstapt op ZorgKiezer en kiest voor het gratis online sport abonnement bij The Lazy Gym, krijgt in de week van maandag 1 januari een e-mail met een unieke activatiecode. Met deze code kan jij gelijk het nieuwe jaar fit en actief beginnen.
Je kan de hele maand januari inloggen bij The Lazy Gym. Je abonnement begint te lopen vanaf het moment dat jij je bij The Lazy Gym registreert.
Wanneer ontvang ik mijn polisblad?
Je krijgt je polisblad binnen 3 weken na het afsluiten van je verzekeraar toegestuurd. Je ontvangt je polisblad per post of per e-mail. Dit wisselt per verzekeraar.
Wanneer ontvang ik mijn zorgpas?
Je ontvangt je nieuwe zorgpas uiterlijk in de derde of vierde week van januari. Heb je eerder een verzekeringsbewijs nodig? Dan kun je jouw polisblad gebruiken. Niet elke zorgverzekeraar verstrekt nog een echte pas. Je hebt dan alleen een digitaal zorgpasje in de app van de zorgverzekeraar.
Is mijn oude zorgverzekering opgezegd?
Je oude zorgverzekering wordt op basis van jouw Burgerservicenummer (BSN) opgezegd als je voor 1 januari een nieuwe zorgverzekering aanvraagt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Mijn oude zorgverzekeraar heeft de zorgpremie van januari al afgeschreven, wat nu?
Zorgverzekeraars schrijven altijd eind december of begin januari de zorgpremie voor januari af. Zodra zij het bericht ontvangen dat je bent overgestapt, storten ze de premie gewoon weer terug. Je hoeft hier zelf niks voor te doen.
Kun je het geld niet missen? Dan kun je de zorgpremie van je oude verzekering bij de bank laten storneren. Zorg er wel voor dat je eerst zeker weet dat de overstap naar de nieuwe zorgverzekeraar is geaccepteerd en verwerkt.
Mijn nieuwe verzekeraar zegt dat ik €0,01 moet overmaken. Klopt dit wel?
Ja dit klopt. Er is een aantal verzekeraars die dit doen, namelijk: CZ, CZdirect en Just. De verzekeraar vraagt op deze manier toestemming om automatisch te mogen incasseren.
Je ontvangt van de verzekeraar een e-mail met een daarin een betaallink die verwijst naar iDeal. Via de betaallink betaal je € 0,01 (1 cent) aan de verzekeraar. Dit bedrag krijg je binnen 5 werkdagen weer teruggestort.
Kan ik nog iets wijzigen aan mijn zorgverzekering vanaf 1 januari?
Bij sommige verzekeraars kun je in januari nog een wijziging doorgeven. Dit geldt niet voor iedere verzekeraar. Wil je bij dezelfde zorgverzekeraar blijven, maar wil je bijvoorbeeld een andere aanvullende verzekering kiezen of je betaalwijze veranderen? Neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar. Zij kunnen je dan vertellen of dit mogelijk is én het eventueel meteen voor je in orde maken.
Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd na het afsluiten van je zorgverzekering. Wil je hier gebruik van maken? Dan kun je jouw verzekering annuleren door contact op te nemen met ons of met jouw zorgverzekeraar.
Bij welke zorgverleners kan ik terecht?
Verzekeraars sluiten contracten met zorgverleners, zoals ziekenhuizen en fysiotherapeuten. In de vergelijker van ZorgKiezer kun je zien bij welke zorgverleners je terecht kunt. Veel verzekeraars hebben op hun site een zorgzoeker of zorgvinder staan waarmee je alle gecontracteerde zorgverleners in jouw omgeving kunt vinden. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met je verzekeraar.
Heb je een budgetpolis of een naturapolis dan krijg je een lagere vergoeding wanneer je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat. Heb je een restitutieverzekering? Dan krijg je ook bij een niet-gecontracteerde zorgverlener een volledige vergoeding.
Wanneer ontvang ik mijn bol.com bon van de tell-a-friend actie?
Heb jij meegedaan aan de Tell a friend actie, dan ontvang je vanaf april jouw Bol.com bon(nen). De volledige actievoorwaarden vind je hier. Wil je direct weten wat de status van jouw cadeaukaart is? Klik hier.
Kan ik nog een nieuwe zorgverzekering kiezen in 2024?
Dit kan alleen als je jouw oude zorgverzekering vóór 1 januari hebt opgezegd. Heb je dit gedaan? Dan heb je tot en met 31 januari om een nieuwe verzekering te kiezen.
Let op: Er zijn een aantal gevallen waarbij je tussentijds kunt overstappen van zorgverzekering.
Contact opnemen
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op. Ons team van zorgexperts helpt je graag! 020 2611 600