Veelgestelde vragen over jouw zorgverzekering voor 2017
Ben je in de afgelopen periode overgestapt van zorgverzekering en heb je nog een aantal vragen? Heb jij bijvoorbeeld nog niks gehoord van je zorgverzekeraar en vraag jij je af of de overstap wel is goed gegaan? Geen zorgen, door de overstapdrukte de afgelopen dagen is het overstapproces wat vertraagd. Wij geven antwoord op de meest voorkomende vragen die bij ons binnenkomen.
Inhoudsopgave
Ik heb nog niks gehoord van mijn nieuwe zorgverzekeraar. Is de overstap wel goed gegaan?
Het grootste gedeelte van de overstappers stapt in de laatste vier dagen van het jaar pas over. Hierdoor hebben zorgverzekeraars het erg druk. Het kan daardoor voorkomen dat je pas later bericht krijgt van jouw nieuwe zorgverzekeraar. Als je een bevestigingsmail van ons hebt ontvangen, is je aanvraag goed gegaan. Je krijgt nog bericht van je nieuwe zorgverzekeraar met informatie over je zorgverzekering in 2017. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je overstap.
Er is premie afgeschreven door mijn oude zorgverzekeraar. Wat betekent dit?
Door de overstapdrukte hebben zorgverzekeraars veel nieuwe aanvragen én opzeggingen te verwerken. Het kan hierdoor voorkomen dat de premie voor januari nog wordt afgeschreven door jouw oude zorgverzekeraar. Als je vóór 1 januari 2017 bent overgestapt via ZorgKiezer.nl wordt jouw oude zorgverzekering door ons opgezegd en je nieuwe zorgverzekering aangevraagd. De premie die onterecht is afgeschreven wordt binnen enkele weken teruggestort op je rekening. Je hoeft zelf dus geen actie te ondernemen.
Wanneer ontvang ik mijn nieuwe zorgpas?
Heb je vóór 1 januari 2017 je nieuwe zorgverzekering afgesloten, dan ontvang je jouw nieuwe zorgpas vermoedelijk in de derde week van januari. Je kunt rekening houden met een wachttijd van twee weken nadat je aanvraag is goedgekeurd. Heb je jouw goedkeuring pas in de laatste week van januari ontvangen? Dan ontvang je jouw zorgpas samen met je nieuwe polis in de eerste of tweede week van februari. Als je zorgpas er na drie weken nog niet is, is het verstandig om contact op te nemen met je nieuwe zorgverzekeraar.
Kan ik nog naar mijn huisarts?
Je kunt in het nieuwe jaar gewoon naar je eigen huisarts of naar andere zorgverleners. Zorgverleners weten namelijk dat veel mensen pas in de laatste week van december overstappen van zorgverzekering en dus in de meeste gevallen nog geen nieuwe zorgpas hebben. Bij twijfel kun je jouw oude pas nog gebruiken. Jouw nieuwe en oude zorgverzekeraar regelen dit vervolgens onderling. Dit betekent dat je met een gerust hart naar je huisarts of andere zorgverlener kunt gaan.
Heb je nog vragen? Je kunt ons telefonisch bereiken op 020 2611 600.
Laatste update op 2 januari 2017 – 16:51 door .
Ik heb mijn oude zorgverzekering al op gezegt. Voor wanneer moet ik mijn nieuwe verzekering afsluiten? En kan dat ook via jullie, alleen een nieuwe verzekering afsluiten. Krijg ik dan ook de korting, of kan ik dan beter rechtstreeks bij de nieuwe zorgverzekeraar afsluiten?