Hoogte premie grootste reden voor overstap zorgverzekering
Elk jaar kan je van zorgverzekering wisselen. Verreweg de meeste mensen doen dit omdat ze de premie te hoog vinden. Al jaren op rij is de prijs de grootste reden voor een overstap naar een andere zorgverzekeraar. Wisselen van zorgverzekering gebeurt ook omdat de dekking niet meer past bij de wensen. Volgens het Nivel heeft de helft van de overstappers een nieuwe zorgverzekering gekozen vanwege onvrede over de prijs.
Inhoudsopgave
Waarom overstappen
Elk jaar maken miljoenen mensen een vergelijking op prijs en kwaliteit. De dekking van de zorgverzekering speelt een grote rol in de keuze, maar de prijs is nog belangrijker. De meeste mensen stappen over vanwege de premie voor de zorgverzekering. Uit onderzoek van het Nivel blijkt dat 46% van de overstappers ontevreden was over de totale zorgpremie. Daarnaast is nog eens 16% ontevreden over de hoogte van de basisverzekering. Ontevredenheid over de dekking wordt eigenlijk niet genoemd als reden om over te stappen.
Opvallend is dat mensen die niet zijn overgestapt, de prijs niet noemen als reden om te blijven. 53% geeft tevredenheid over de dekking als reden om niet te wisselen. 37% geeft aan niet te zijn overgestapt omdat ze al heel lang bij dezelfde zorgverzekeraar verzekerd zijn.
Stijgende premie
Het aantal mensen die de prijs als reden geeft om over te stappen is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Dat is wellicht niet zo gek, gezien de premie voor de zorgverzekering de laatste jaren ook flink is gestegen. De verwachting is dat de komende jaren de zorgpremie nog verder omhoog zal gaan. Op Prinsjesdag wordt pas weer bekend wat de nieuwe rekenpremie zal zijn. Halverwege november worden de nieuwe premies en pakketten bekend gemaakt. Vanaf dat moment kan je weer overstappen.
Bron: Brabers AEM, Holst L en Jong, JD de. Barometer wisselen van zorgverzekeraar. Utrecht: Nivel. [https://www.nivel.nl/consumentenpanel], 12-04-2023
Laatste update op 3 mei 2023 – 15:52 door Fabian Clemens.
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.
Dag Claire,
Ik reageer op de vraag die in de aankondiging van een bericht op mijn telefoon te voorschijn kwam: “Wil je niet voor verassingen staan?”
In het artikel bleek het ook over die verassingen te gaan.
Nu zijn crematies inderdaad verassingen, maar waarschijnlijk bedoelde je verrassingen.
Mvg,
Henk Veerman