Meer klachten over zorgverzekering
In 2013 is het aantal klachten over de zorgverzekering met 19 procent toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Dit blijkt uit een jaarverslag van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Het aantal klachten waarover de SKGZ een bindend advies uitbracht is met 5 procent omlaag gegaan.
Directeur van SKGZ, Kees van Kranenburg geeft aan geen exacte aanleiding te weten voor het toegenomen aantal klachten. Wel is het stijgende verplichte eigen risico een onderwerp waar veel klachten over binnen zijn gekomen.
Inhoudsopgave
Het eigen risico
Het eigen risico is een verplicht onderdeel van de zorgverzekering. Het eigen risico is de laatste jaren flink toegenomen.
Eigen risico zorgverzekering | ||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
€ 165 | € 170 | € 220 | € 350 | € 360 |
“De verhoging van het eigen risico en de toegenomen naamsbekendheid van SKGZ verklaart wellicht de stijging van het aantal klachten”, aldus Kees van Kranenburg. Alle zorgverzekeraars zijn aangesloten bij de SKGZ en moeten volgens de afspraken, informatie ter beschikking stellen over de procedures voor het doen van een klacht. Hierdoor kunnen consumenten makkelijker een weg vinden naar de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.
Meer wanbetalers
Opvallend is dat het aantal premiedossiers met 50 procent is toegenomen bij de Geschillencommissie. Dit zijn dossiers van verzekerden die zes maanden of langer de premie voor de zorgverzekering niet hebben betaald. Zij worden dan aangemeld bij Zorginstituut Nederland als wanbetaler. Steeds meer mensen gaan hiertegen in verweer.
Laatste update op 29 december 2022 – 16:33 door Fabian Clemens.
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.