Vergelijk en sluit direct je zorgverzekering af.

Zorgverzekering vergelijken

De premies zijn bekend over:

Betalen voor een begeleidingsgesprek bij de apotheek

Wist jij dat je betaalt voor een uitleg wanneer je voor het eerst medicijnen ophaalt bij de apotheek? Ook als het langer dan een jaar geleden is dat je een bepaald geneesmiddel kreeg, betaal je kosten voor dit ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’ (BNG). Vanaf 1 januari 2016 staan deze kosten niet meer apart op de rekening waardoor er geen duidelijk inzicht meer is in deze apotheekkosten. apotheek terhandstelling

Een begeleidingsgesprek vindt dus plaats als jij een medicijn krijgt voorgeschreven wat je nog nooit hebt gebruikt of als dat al langer dan een jaar geleden is. De apotheker geeft je praktische informatie over hoe je het medicijn moet innemen en welke bijwerkingen er kunnen zijn. Ook wordt er door de apotheker gecontroleerd of het medicijn goed samengaat met (eventuele) andere medicijnen die je gebruikt, wat de dosering moet zijn en de duur van de behandeling. Zo’n gesprek kost je ongeveer 6 euro.

Is de uitleg nuttig?

Na de uitleg van de apotheker kun jij het medicijn veilig en goed gebruiken, want het gebruik van medicijnen op recept is niet zonder risico’s. Het eerste uitgifte gesprek staat echter sinds begin dit jaar niet meer apart op de nota. Wel staat er op de nota vermeld of een ‘standaard terhandstelling’ of ‘terhandstelling met begeleiding’ heeft plaatsgevonden. Hierdoor kun je dus niet goed meer zien welke kosten exact voor dit gesprek berekend worden.

Kan je de uitleg weigeren, zodat je niet hoeft te betalen?

De uitleg kun je niet weigeren. En ook niet als je het medicijn langer dan een jaar geleden hebt gebruikt. Als je de uitleg weigert kan het zijn dat de apotheker je het geneesmiddel niet meegeeft. Stel je zou weglopen, dan moet je toch voor de uitleg betalen.

Waar moet je op letten?

Nadat je medicijnen hebt gehaald is het belangrijk om jouw ervaring te vergelijken met de rekening die je hebt gekregen.

  • Heb je het medicijn al eerder gebruikt, maar gaat nu alleen de sterkte omhoog, dan mag de apotheker je geen kosten berekenen voor uitleg.
  • Is de uitleg wel terecht in rekening gebracht? Misschien heeft het gesprek niet plaatsgevonden of is het geneesmiddel helemaal niet nieuw voor je? Staat er niet in je dossier dat je het afgelopen jaar het medicijn hebt gebruikt, dan wordt het tarief voor uitleg standaard in rekening gebracht.
  • Krijg je geen of nauwelijks uitleg terwijl je daar wel recht op hebt? Spreek de apotheker daar dan op aan, want je betaalt er wel voor.

Zorgverzekering vergelijken

Gebruik jij nieuwe medicijnen, maar moet je daar een eigen bijdrage voor betalen? Vergelijk dan op ZorgKiezer.nl de pakketten die de eigen bijdrage vergoeden en stap vanaf half november weer gratis over.

Laatste update op 30 september 2016 – 16:10 door .

Reacties op “Betalen voor een begeleidingsgesprek bij de apotheek

  1. ik vind het bizar dat je moet betalen
    voor iets waar je niet om gevraagd heb
    als ik in een apotheek wat koop vragen ze ook niet extra geld als ze uitleg geven over het produckt zoals aspirine
    of zonnebrand olie of oordruppels

  2. Vorige maand nieuwe medicatie gekregen. Het “begeleidingsgesprek” is sowieso volgens mij iets wat standaard bij mijn apotheek automatisch wordt berekend of het “begeleidingsgesprek” wel of niet heeft plaatsgevonden. In mijn geval, voor de tweede keer in 1 jaar tijd niet dus ik had mijn apotheek per email vriendelijk gevraagd of ze een deel van de kosten (€ 7,00) terug konden storten. Ze rechtvaardigde dit door te zeggen dat in Nederland dit zo geregeld was en dat ik dit eigenlijk moest aantonen dat het gesprek NIET had plaatsgevonden. Wat zij en op basis van andere informatie op internet goed praat dat elke apotheek dit mag doen. Dus je betaalt voor de medicatie, kosten voor uitgifte (zowel eerste als vervolg) en voor het begeleidingsgesprek. Of het gesprek heeft plaatsgevonden of juist niet. Na het nodige duw en trek werk per email zou ze dit via mijn zorgverzekeraar deels terugstorten zoals ik eiste. Het is de verantwoordelijkheid van de apotheek om cliënten te begeleiden met nieuwe medicatie maar dan moet het gesprek ook wel plaatsvinden.

    Wat deze meneer in de studio die namens de apothekers spreekt probeert uit te leggen spreekt voor zich. Extra services die niet zijn gemaakt wel incasseren.

    Graaiers dus.

  3. hier ook wij moesten 2x begleiding betalen, (omdat mijn partner met deze producten werkt.) en dus terwijl er nee was gezegd. je reinste diefstal hoe vorder ik dit terug

  4. 40 euro extra nu via incassobureau voor UITLEG ZONDER UITLEG
    DANKJEWEL CZ!
    voor n tubetje creme van 5, 50.
    Dit is mijn 5de tubetje en WEET WAAR en HOE ik de crème op t jeukende plekje moet smeren:
    OP de plek waar t JEUKT!

    UITLEG heb ik nooit gehad. Lijkt me na voorschrijven en advies huisarts ook volstrekt overbodig.
    Dus: 15 euro voor uitleg zonder uitleg EN 5,50 voor n tubetje VOORVERPAKT GENEESMIDDEL aangereikt in …een papieren zakje.Pure oplichting. HEEL ETHISCH…vandaag dus maar even langs juridisch advies én
    ik maak weer
    n S*IRENE CARTOON hierover:
    “Uw kopje thee moet via de mond gedronken worden!”

    1. Precies wat bij mij ook is gebeurd! Ik kreeg helemaal geen uitleg, er was alleen “goede middag” en “fijne dag” voor 15 euro! De medicatie zelf kost 11 euro!
      OPLICHTERS!!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

keurmerk

8,9 Is het gemiddelde cijfer dat we
van onze klanten krijgen.
Op basis van 19012 beoordelingen

Hulp nodig? Open tot 17:30
0202611600

Copyright © 2005 - 2025 ZorgKiezer.nl | Herengracht 166, 1016 BP Amsterdam | DGN Finance B.V. - KvK - 30141348. WFT-nr. 12040344