ZorgKiezer in Volkskrant: Verzekeraar wil jong en gezond
ZorgKiezer.nl verscheen in de Volkskrant van 29 november over de doelgroepmarketing van zorgverzekeraars. Peter Ruys, directeur van ZorgKiezer en Chris Oomen, directeur van DSW vertellen beiden dat doelgroepmarketing niets anders is dan ordinaire risicoselectie.
Verzekeraars hebben voor basispakketten een acceptatieplicht. Verzekerden mogen dus, ook al vallen ze buiten de doelgroep, niet geweigerd worden. Wel kunnen ze ontmoedigd worden. Uit onderzoek van NZa blijkt dat ouderen er soms van worden weerhouden om goedkope internetpolissen online af te sluiten. Na het invullen van de leeftijd worden ze herleid en verzocht om schriftelijk contact op te nemen. Volgens NZa wordt de aanvullende verzekering ook gebruikt om basisverzekeringen minder aantrekkelijk te maken voor onvoordelige verzekeraars. Als voorbeeld: Jonge vrouwen zijn relatief goedkope verzekerden; tenzij ze zwanger raken. Als zorgverzekeraars erin slagen jonge vrouwen zonder kinderwens aan zich te binden, kunnen ze op deze groep flink verdienen.
Peter Ruys vertelt: ‘Vrouwen met een kinderwens sluiten vrijwel allemaal een aanvullende verzekering af voor extra kraamzorg. Ze maken hun goedkope basisverzekering onaantrekkelijk voor jonge vrouwen met een kinderwens.’ Sommige verzekeraars die budgetpolissen aanbieden, waaronder CZ, Menzis en VGZ, bieden geen extra kraamzorg onder hun aanvullende pakketten.
Laatste update op 27 april 2016 – 14:06 door .
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.