Fors aantal zorgverzekerden stapt over
Hoogste overstappercentage in de doelgroep 18 tot 45-jarigen
Het afgelopen jaar zijn ruim 900.000 verzekerden overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Vorig jaar waren dit er nog 700.000, zo blijkt uit cijfers van Vektis. Het overstappercentage is dit jaar met 5,5% dan ook fors hoger dan de afgelopen jaren (rond de 4%). De stijging van de basispremies met ruim €100,- en de grote verschillen tussen de diverse verzekeraars worden als belangrijkste redenen genoemd.
Het overstappercentage lag bij verzekerden tussen de 18 en 45 jaar met 7,6% het hoogste. Vooral de internetlabels waren erg in trek bij de overstappers. Door veel zelf via internet te regelen zijn deze polissen vaak een stuk goedkoper. Ook het verhogen van het eigen risico om zo de zorgpremie te verlagen is populairder geworden. Het aantal verzekerden dat het vrijwillig eigen risico heeft verhoogd nam toe met 200.000. Meer dan de helft koos hierbij meteen voor de maximale verhoging van €500,-.
Het aantal afgesloten aanvullende verzekeringen is met bijna 90% nagenoeg gelijk gebleven aan 2010. Verder is opvallend dat mensen die collectief verzekerd zijn vaker een aanvullende verzekering hebben dan de individueel verzekerden. In 2011 is tweederde van de Nederlanders collectief verzekerd.
Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 stapte bijna 20% van de Nederlanders over naar een andere verzekeraar. Sindsdien ligt het overstappercentage elk jaar zo rond de 4%. Hieronder vindt u een overzicht van het aantal overstappers vanaf de invoering van het nieuwe zorgstelsel tot nu.
De feitjes op een rij:
– de gemiddelde premie voor de basispremie steeg met ongeveer 10%
– 5,5% van de verzekerden stapte over
– 89% van de verzekerden koos voor een aanvullende verzekering
– 65% van de Nederlanders is collectief verzekerd
– 136.000 mensen in Nederland zijn onverzekerd
Laatste update op 26 april 2011 – 14:07 door Claire Langenhoff.
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.