De NZa wil meer transparantie van de zorgverzekeraars
Over vier maanden is het weer zover, dan maken de zorgverzekeraars de nieuwe pakketten bekend voor 2017. Voor consumenten breekt dan weer het moment aan om de talloze verschillende polissen onder de loep te nemen en uiteindelijk vóór het einde van het jaar te kiezen voor de verzekering die het beste bij ze past.
Toch blijkt dat consumenten achteraf nog wel eens voor verrassingen komen te staan als onverwachte rekeningen op de deurmat vallen. De NZa komt daarom met een actieplan.
Inhoudsopgave
Overzicht in polissen
De meeste verzekeraars werken samen binnen een concern. De verschillende polissen die zij aanbieden kunnen daardoor erg op elkaar lijken qua dekking, maar verschillen in premie en/of de service.
Om de keuze voor consumenten overzichtelijker te maken, wil de NZa dat ze beter geïnformeerd worden over het polisaanbod en de contractering van ziekenhuizen en andere zorgaanbieders van de verschillende verzekeringen.
Zo moet er bij elke verzekering duidelijk worden aangegeven om wat voor soort polis het gaat. Je kan bij de basisverzekering kiezen uit een budget-, natura- of restitutiepolis. Lees hier meer over de verschillen tussen deze polissen.
Door dit van tevoren duidelijk te vermelden kan de consument per polis zien hoeveel hij/zij vergoed krijgt als hij naar een niet gecontracteerde zorgaanbieder gaat.
Zo wil de NZa voorkomen dat consumenten onverwacht voor zorg bij moeten betalen.
Overstappen in 2017
De zorgverzekeringen van 2017 moeten voldoen aan de nieuwe eisen. De NZa controleert eind van het jaar of de zorgverzekeraars de informatievoorziening op orde hebben.
Zo zal onder andere worden gekeken of de websites en de telefonische klantenservice van de zorgverzekeraars voldoende informatie verstrekken. Ook de verzekeraars zelf zullen de kwaliteit van hun informatie moeten toetsen en waar nodig verbeteren.
Laatste update op 29 december 2022 – 16:18 door Fabian Clemens.
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.