Patiënten kiezen niet voor beste ziekenhuis
Het grootste deel van de verzekerden begeven zich niet naar het beste ziekenhuis. Eerder wenden ze zich tot het ziekenhuis dat het meest voor de hand ligt, bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde. Vaak gebeurt dit zonder dat er van tevoren geïnformeerd is naar de kwaliteit van de zorginstelling. Zo stelde onderzoekers van het Nivel, het Nederlands Instituut voor onderzoek naar de gezondheidszorg.
Het onderzoek werd gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor geneeskunde. Hieruit blijkt dat patiënten over het algemeen geen redenen zien om uitgebreider te kiezen, of ze hebben het idee dat er geen keuzemogelijkheden zijn.
Jany Rademakers, onderzoeker bij Nivel, stelt: „Het idee van de actief kiezende patiënt komt voort uit het marktdenken. Uit ons onderzoek blijkt dat de principes uit deze wereld niet altijd passen in de zorg. Toch waarderen veel patiënten het om vrij te kunnen kiezen voor ’hun’ ziekenhuis.”
Inhoudsopgave
Onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek valt op te maken dat patiënten verschillende keuzeprocessen doormaken. Maar de patiënten die daadwerkelijk actief kiezen voor een bepaald ziekenhuis zijn absoluut in de minderheid. Voor het Nivel-onderzoek hebben namelijk 141 poliklinische patiënten meegewerkt uit drie verschillende zorginstellingen. Uit deze vrijwilligers bleken 100 passief te zijn in hun keuze, 23 semi-actief en een luttele 18 patiënten stelt zich actief op.
Er zijn meerdere redenen waarom passieve patiënten het niet belangrijk vinden om zich bezig te houden met actief kiezen van een ziekenhuis. Ze hebben namelijk de optie om later nog te wisselen, of zijn snel tevreden. Ook kan het zijn dat het vroeger simpelweg niet de gewoonte was om te kiezen, of dat erop wordt vertrouwd dat de huisarts het beste ziekenhuis zal kiezen.
Verschil in kwaliteit
Vaak worden er geen kwaliteitsverschillen gezien in zorginstellingen die hun behandeling ten goede zouden komen. Ook zou het zoeken teveel tijd vragen. Andere redenen die meespelen zijn: De afstand tot het ziekenhuis of het hebben van een eerdere goede ervaring met het ziekenhuis.
De Semi-actieve en actieve patiënten zien onderscheiden wel een verschil in kwaliteit. Als een ziekenhuis een slechte reputatie heeft is dit voor hun reden genoeg om zich te wenden tot een ander. Moet er geopereerd worden, is er sprake van een verhuizing of specialistische zorg, dan zijn dit ook redenen om niet te kiezen voor het voor de hand liggende ziekenhuis.
Loyaliteit
Jany Rademakers verklaart: „Patiënten zijn over het algemeen loyaal naar het ziekenhuis in de buurt. Ze zijn tevreden en voelen geen enkele reden om over de keuze van een ziekenhuis na te denken. Of ze hebben het idee dat ze niet kunnen kiezen omdat ze geen duidelijk keuzemoment hadden tijdens hun zorgtraject. Ze waarderen het dus wel om het recht en de mogelijkheid te hebben om zelf een zorgaanbieder te kiezen. Maar – als zo weinig patiënten actief kiezen – is het de vraag of keuzevrijheid kan werken als instrument om de zorg te verbeteren.”
Laatste update op 6 januari 2015 – 13:54 door .
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.