Helft patiënten ervaart barrières bij arts
Een schokkende 50% van de patiënten kampt met barrières wanneer ze in gesprek zijn met een arts. Één derde hiervan zou hier zelfs hulp voor willen, met name kwetsbare patiënten. Uit onderzoek van het AMC en NIVEL blijkt dat een simpele interventie al veel zou kunnen helpen.
Gemiddeld gezien zijn patiënten content met de gesprekken tussen hun en de arts. Maar nu blijkt dat toch velen behoefte hebben aan een steuntje in de rug bij het consult. Patiënten denken dat er niet genoeg tijd voor ze is, vergeten hun vragen of voelen zich simpelweg tot last. Sandra van Dulmen, programmaleider van NIVEL, verklaart: “Er blijft altijd maar die grote afstand of dat ontzien van de dokter. Patiënten zijn bang dat de dokter het te druk heeft, ze zien de volle wachtkamer en ze maken hun eigen behoefte ondergeschikt aan de agenda van de dokter”, zegt ze.
Inhoudsopgave
Verpleegkundigen laagdrempeliger
Het blijkt dat als er verpleegkundigen in net spel zijn, patiënten minder barrières voelen dan bij een arts. Uit eerder onderzoek zou bekend zijn dat bij een verpleegkundige minder het idee heerst dat er “te weinig tijd is.” Wat ook mee zou kunnen spelen is dat verpleegkundigen vaak vrouwen zijn. Mogelijk communiceren ze dan, natuurlijk gezien, patiëntgerichte. Er schijnt ook verschil te zijn tussen of een patiënt mannelijk of vrouwelijk is. Vrouwen schijnen vatbaarder te zijn voor gevoelens als schaamte of angst dan mannen.
Extra aandacht
“Artsen moeten zich ervan bewust zijn dat dit leeft bij patiënten. Ze moeten meer moeite doen om na te gaan of patiënten al hun vragen hebben gesteld en aangeven dat er in het consult ruimte is om vragen te stellen. Patiënten aan de andere kant kunnen beter beslagen ten ijs komen en vragen voorbereiden. Artsen zouden ze gericht op kwalitatief goede informatie kunnen wijzen op internet of op papier, informatie die patiënten vóór het consult kunnen bekijken om zich daarop voor te bereiden. Nu gebeurt het nog te vaak dat een patiënt een medische term niet begrijpt, zonder dat hij de mogelijkheid krijgt dat te zeggen.”
Voor 2015 is het eigen risico weer gestegen van 360 naar 375. In de loop van november maakt jouw zorgverzekeraar de nieuwe premie bekend. Wil je als eerste weten wanneer je de nieuwe zorgverzekering vergelijken kunt, meld je dan aan voor de Premie–Alert van Zorgkiezer.nl Hier kun je gelijk zorgverzekeringen vergelijken met anderen. Zorgkiezer is 100% onafhankelijk. Ook staat de goedkoopste zorgverzekering altijd bovenaan.
Laatste update op 5 januari 2017 – 01:24 door .
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.