Tweederde Nederlanders weet niet wat te doen bij ongeluk op wintersport
Twee op de drie Nederlanders weten niet wat te doen bij een ongeluk op de piste. Zo denkt 60 procent er niet aan om de alarmcentrale te bellen en maakt meer dan helft geen gebruik van zijn Europese zorgpas met veel onnodige rompslomp en kosten bij de afwikkeling tot gevolg. Dit blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite ZorgKiezer.nl.
Elk jaar vertrekken ongeveer een miljoen Nederlanders naar de wintersportgebieden. Vorige maand werd bekend dat het aantal skiongelukken dit jaar tot nu toe 34 procent hoger ligt dan vorig jaar.
Bij een ongeluk wil men zo snel mogelijk geholpen worden en denkt men niet direct aan het bellen van de alarmcentrale van de verzekering, welke advies geeft over vergoedingen en zorginstellingen. Ook het tonen van de Europese zorgpas, wat het afwikkelen van de betaling versneld, vaak vergeten.
De basisverzekering dekt in de meeste gevallen alle medische kosten van het ongeluk. Het maakt voor de zorgverzekering over het algemeen niet uit of een ongeluk in het buitenland of in Nederland plaatsvindt. Op wintersport is echter vooral de dekking van een eventuele gips- of helikoptervlucht erg belangrijk omdat dit tot hoge kosten kan leiden. Zonder een goede verzekering kost een gipsvlucht al snel tweeduizend euro en een helikopter zo’n duizend euro per half uur. Een reisverzekering vergoedt in de meeste gevallen de kosten voor een helikopter, de gipsvlucht wordt enkel door de extra wintersportdekking vergoedt. Om goed verzekerd de piste op te gaan biedt dus alleen een reisverzekering met extra wintersportdekking een complete dekking.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 80 procent van de ondervraagden hun zorgpas altijd bij zich dragen maar tegelijkertijd heeft 88 procent van de ondervraagden geen idee waardoor de Europese zorgpas dient. De Europese zorgpas zorgt ervoor dat de financiële afhandeling van een behandeling direct met de verzekering wordt geregeld wat ervoor zorgt dat er geen rekeningen voorgeschoten hoeven te worden en een behandeling achteraf niet vergoedt word. Door het tonen van de Europese zorgpas worden onnodige kosten gemakkelijk voorkomen.
Het belang van het bellen van de alarmcentrale van de verzekeraar bij een ongeluk wordt erg onderschat. Meer dan de helft geeft aan pas contact op te nemen met de alarmcentrale van de verzekeraar nadat de behandeling in het ziekenhuis of bij de arts heeft plaatsgevonden. Naast het zoeken van hulp is het aan te raden de alarmcentrale zo snel mogelijk te bellen. Deze geeft dan advies over wat te doen en bij welke arts of welk ziekenhuis de zorg het beste afgenomen kan worden. Dit voorkomt ook weer een hoop administratieve rompslomp en een rekening achteraf die mogelijk niet word vergoed.
Laatste update op 21 oktober 2011 – 16:15 door Claire Langenhoff.
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.