Meer duidelijkheid voor consumenten over zorgkosten
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat de Nederlandse consumenten meer inzicht moeten krijgen in wat zorg kost. Consumenten moeten vooral van te voren inzicht krijgen in de zorgkosten, omdat er dan nog keuzevrijheid is.
Daarnaast moeten de zorgkosten achteraf ook inzichtelijk zijn, ook als de kosten volledig worden vergoed. Driekwart van de consumenten heeft volgens de NZa behoefte aan inzichtelijkheid van het financiële kostenplaatje van de zorg. Zo is er behoefte aan informatie over het eigen risico, eigen bijdrages en contracten die zorgverzekeraars hebben gemaakt met zorgverleners, zoals ziekenhuizen.
De NZa geeft aan dat op dit moment nog weinig door consumenten zelf wordt uitgezocht. Er is genoeg vertrouwen in het systeem, daardoor wordt er vanuit gegaan dat alles wel goed zit.
Bron: Novum
Laatste update op 18 augustus 2015 – 17:16 door .
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.