Zorgverzekering; vergoeding hoortoestel
In januari 2013 zijn nieuwe regels ingegaan betreft de aanschaf van een hoortoestel. De vergoeding vindt nog steeds plaats vanuit de basisverzekering, maar er is nu sprake van een eigen bijdrage van 25% van het aankoopbedrag. Ook is er een nieuw protocol ontwikkeld om te bepalen welk type hoortoestel wordt toegekend, een zogenoemde ‘functiegerichte aanspraak’. Dat houdt in een simpel hoortoestel als dat mogelijk is en een ingewikkeld hoortoestel als dat nodig is. De zorgverzekeraar bepaalt wat voor toestel vergoed wordt in samenwerking met de audicien.
Inhoudsopgave
Vergoeding hoortoestel vanuit de basisverzekering
Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet er een gehoorverlies van 35 dB zijn of sprake zijn van erge tinnitus (ruis). In 2013 kan je ook voor vergoeding in aanmerking komen als aan één oor een gehoorverlies is van 35 dB. Nadat is bepaald of er sprake is van eenvoudige of complexe zorgvraag, dus in welke categorie iemand valt, kan een gehoortoestel uitgezocht worden. Dit hoortoestel wordt voor 75% vergoed vanuit de basisverzekering, de overige 25% moet zelf betaald worden of gedekt worden met een aanvullende zorgverzekering. Omdat de vergoeding in de basisverzekering zit, gaat ook het eigen risico gelden. Het eigen risico moet eerst betaald worden voordat er een vergoeding komt voor zorg dat in het basispakket zit. In 2013 zijn de eerste 350 euro voor eigen rekening.
Vergoeding via de zorgverzekering
De vergoeding voor een hoortoestel zit dan wel in de basis zorgverzekering, het is wel belangrijk om gebruik te maken van een gecontracteerde zorgverlener om voor de volledige vergoeding in aanmerking te komen. Als er sprake is van een naturapolis en er wordt gekozen voor een niet gecontracteerde zorgverlener, dan kan in plaats van een vergoeding 75% een lager percentage van het marktconforme tarief worden vergoed. Het is verstandig om, vooraf de afspraak met de audicien, na te gaan of de zorgverzekeraar een contract heeft met deze partij. Zo kom je niet voor onverwachte kosten te staan.
Laatste update op 24 juli 2013 – 11:20 door Claire Langenhoff.
Expert op het gebied van het financiële product zorgverzekeringen, gericht op consumenten. Telefonisch en schriftelijk contact met consumenten om hen, op basis van hun wensen, te begeleiden in welke zorgverzekering passend is. WFT zorg (Wet op financieel toezicht) certificering behaald in 2018.