Hoe actief zijn zorgverzekeraars op social media?
De afgelopen maanden was ZorgKiezer.nl behoorlijk actief op Twitter en Facebook om zoveel mogelijk informatie te geven over de zorgverzekering in 2013. Communicatieadviesbureau Porter Novelli in samenwerking met Clipit deden de afgelopen zorgperiode onderzoek naar hoe actief de zorgverzekeraars zijn op social media. De onderzoekers concluderen dat er nog maar weinig zorgverzekeraars zijn die op een succesvolle manier consumenten weten te bereiken via sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek onder de 44 zorgverzekeringen in Nederland. Sowieso worden online conversaties door de verzekeraars bijna nooit zelf worden gestart.
Twitter populairst onder zorgverzekeraars
Meer dan de helft van de gevonden berichten is terug te vinden op Twitter (65 procent), gevolgd door blogs (4 procent) en Facebook (3 procent). Zorgverzekeraar Menzis wordt van alle merken het meest op Twitter besproken. Van alle berichten die rond dit merk zijn verschenen komt bijna driekwart van Twitter. Hiervan stuurde Menzis 22 procent van de tweets zelf, het merendeel als gevolg van webcare-activiteiten. Hiermee is Menzis wel de meest actieve twitteraar van alle zorgverzekeraars.
Na Menzis volgen Interpolis en Ditzo als meest actieve verzekaars op Twitter. De laatste twee creëerden veel social-media buzz door hun commercials. De commercial van Ditzo met John de Wolf in de hoofdrol was een regelrechte hit op Facebook en zorgde ervoor dat Ditzo nu bijna 10.000 likes heeft op Facebook. Ditzo riep fans via zowel Facebook als Twitter op om te stemmen op de commercial voor de Gouden Loekie.
Aantal berichten op alle social media:
– 9.652 berichten |
– 8.457 berichten |
– 4.903 berichten |
Overige verzekeraars:
VGZ – 4380 berichten
Interpolis – 3716 berichten
Ohra – 3705 berichten
Agis – 3157 berichten
Ditzo – 2787 berichten
FBTO – 2749 berichten
Zilveren Kruis Achmea – 2735 berichten
Bekijk het gehele onderzoek van Porter Novelli.
Laatste update op 14 maart 2013 – 11:56 door Wim Vis.