NVCG opent meldpunt misstanden cosmetische zorg
Een botoxinjectie hier, een filler daar: cosmetische zorg is vandaag ‘normaler’dan ooit. De toegenomen vraag zorgt ervoor dat ook mensen zonder de juiste medische kennis, ervaring en opleiding cosmetische ingrepen aanbieden. En dat gaat regelmatig fout. Daarom heeft de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG) het meldpunt misstanden cosmetische zorg in het leven geroepen.
De NVCG en Radar hebben de afgelopen tijd onderzoek gedaan onder 77 cosmetische artsen. Van deze artsen gaf 71% (55 artsen) aan dat zij patiënten hebben behandeld met complicaties die door een eerdere behandelaar waren veroorzaakt. De meeste artsen hebben dit meerdere keren meegemaakt. In 95% van deze gevallen ging het om complicaties als gevolg van behandeling door een schoonheidsspecialist. Het vermoeden is dat deze gevallen slechts het topje van de complicatie-ijsberg vormen.
Inhoudsopgave
Meer behandelingen, meer complicaties
Met name behandelingen met plasma-energie, laserbehandelingen, mesogun-behandelingen en hyaluron-behandelingen zorgen vaak voor complicaties, zo geeft Catharina Meijer – cosmetisch arts en voorzitter van de NVCG – aan in gesprek met Radar. Deze behandelingen vinden steeds vaker plaats. In 2018 lag het aantal cosmetische ingrepen in Nederland al op 400.000 per jaar, zo rapporteerde de NOS.
Wanneer dit volgens de medische richtlijnen en door een medisch professional wordt uitgevoerd, is er over het algemeen niks aan de hand. Maar naarmate de vraag stijgt, zijn er steeds meer ongekwalificeerde zorgverleners die hun diensten aanbieden. Met alle gevolgen van dien. Volgens Meijer variëren de complicaties van blijvende pigmentvlekken en littekens tot afsterving van de huid en het tandvlees. De afgelopen jaren is dit probleem dusdanig groot geworden dat er in 2013 een speciaal complicatie spreekuur is opgericht binnen het Erasmus Medisch Centrum. De huidige wachttijd? Een half jaar. En het aantal patiënten blijft ieder jaar met 10% stijgen.
NVCG: Meldpunt misstanden cosmetische zorg
Naar aanleiding van het onderzoek en het groeiend aantal patiënten dat met complicaties rondloopt, heeft het NVCG nu een meldpunt in het leven geroepen: Meldpunt misstanden cosmetische zorg. Dit meldpunt biedt slachtoffers van cosmetische misstanden, hun naasten en hun zorgverleners de mogelijkheid om anoniem melding te maken. Hiermee wil de NVCG de cosmetische misstanden in Nederland in kaart brengen. Het meldpunt neemt zelf geen individuele klachten in behandeling. Wel willen zij de meldingen gebruiken om de situatie aan te kaarten bij beleidsmakers en handhavende instanties zodat het probleem op grote schaal kan worden aangepakt. Daarom raadt de NVCG patiënten aan om zelf ook melding te maken bij het meldpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en bij een regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg.
Meer weten? De rijksoverheid geeft hier alle informatie.
Bron: Radar
Laatste update op 31 augustus 2021 – 12:16 door Claire Langenhoff.