Zorgverzekeraars niet transparant over omzetplafonds
Inhoudsopgave
Steeds vaker bereiken ziekenhuizen ruim voor het eind van het jaar het zogenoemde omzetplafond. Patiënten kunnen dan geen nieuwe afspraak maken omdat het budget van de ingekochte zorg van hun zorgverzekeraar op is. ZorgKiezer.nl zocht uit hoe de grote zorgverzekeraars daarover communiceren. Peter Ruys van ZorgKiezer.nl vertelde in het consumentenprogramma KASSA (BNNVARA) dat zorgverzekeraars niet altijd even transparant zijn over omzetplafonds.
Ziekenhuizen bereiken steeds eerder het omzetplafond
Peter Ruys in KASSA: ‘Dit jaar hebben we het al gezien bij het Zuyderland ziekenhuis in Limburg. Maar ook bij een ziekenhuis in Enschede en deze week nog een ziekenhuis in Deventer. Dat zijn 3 ziekenhuizen waar nu acuut speelt dat er geen zorg meer verleend kan worden.’
Wat is het probleem?
Peter Ruys: ‘Het kan zijn dat het ziekenhuis het te laag heeft ingeschat, dat ze rekening hebben gehouden met een veel lager aantal patiënten dan het aantal dat ze daadwerkelijk gekregen hebben. Maar het kan ook zijn dat de zorgverzekeraar heel erg stevig heeft onderhandeld en het ziekenhuis heeft vastgezet op een lager omzetplafond.’
Zorgverzekeraars meestal niet duidelijk over omzetplafonds
ZorgKiezer.nl onderzocht voor KASSA hoe de 4 grootste zorgverzekeraars hun klanten informeren over de hoogte van het omzetplafond. Het blijkt dat het voor patiënten weinig transparant is welke zorg ze komend jaar kunnen krijgen. Ook valt nauwelijks informatie te vinden over wat een zorgplafond is en hoe de verzekeraar daarmee omgaat.
Peter Ruys: ‘Als je bij Zilveren Kruis gaat zoeken op bijvoorbeeld een liesbreuk in Deventer (waar het omzetplafond bereikt is) dan wordt die informatie niet getoond. De verzekerde had dit dus vooraf ook niet kunnen weten.’
Gegarandeerde zorg is niet altijd gegarandeerd
Dit komt vaker voor bij de grote verzekeraars. Ook Menzis is er niet duidelijk over. In het geval van ziekenhuis Zuyderland in Limburg staat wel op de website van VGZ dat VGZ-verzekerden in dat ziekenhuis niet geholpen worden tot het eind van het jaar. Maar Peter Ruys vermoedt dat VGZ dit alleen op de site gezet heeft ‘vanwege de media-aandacht.’ Gegarandeerde zorg is niet altijd gegarandeerd.
Kijk hier het hele item van KASSA over het omzetplafond terug:
Lees ook: Help, de zorg is op!
Laatste update op 10 december 2018 – 14:13 door Claire Langenhoff.